Webgigant Amazon cirkelt om ons heen, maar heeft de Nederlandse markt nog niet echt betreden. Maar wat niet is…
Naast tal van non-foodproducten heeft Amazon zich in de VS met de overname van WholeFoods ook op de supermarktbranche gestort. Moeten Nederlandse supermarkten bang zijn dat Amazon of een andere ‘platformspeler’ ook in Nederland actief wordt met een eigen bezorgservice?
In een woensdag verschenen analyse stellen economen van ING dat er drie redenen zijn waarom ‘platformspelers’ – denk aan Amazon en het Chinese Alibaba, maar ook aan Thuisbezorgd.nl, Uber Eats en Deliveroo – geen echte bedreiging vormen voor Nederlandse supermarkten.
De infographic hieronder vat de toetredingsdrempels samen (klik voor uitvergroting)
Kort gezegd, een nieuwe toetreder die traditionele supermarkten via thuisbezorging wil aanvallen moet grote investeringen doen om snel aan schaal te winnen. Aangezien de winstmarges op producten laag zijn voor supermarkten is een hoog volume essentieel. Het risico dat investeringen zich onvoldoende uitbetalen is voor een nieuwe toetreder behoorlijk groot.
De economen van ING gaat in dit verband niet uitgebreid in op supermarktuitdager Picnic. Wel merken ze op dat Picnic anders is dan 'platformspelers'. Partijen als Amazon en Thuisbezorgd brengen aanbieders en kopers bij elkaar, maar zijn zelf geen 'eigenaar' van goederen, terwijl Picnic die rol wel op zich neemt en dat koppelt aan een bezorgservice.
Een tweede belangrijke drempel voor nieuwe toetreders betreft volgens de ING-economen ingesleten gewoonten van consumenten. Het is relatief lastig om die weg te lokken bij hun vertrouwde supermarkt. En dan is er nog de logistieke uitdaging: thuisbezorging van pakketjes voedingsproducten is ingewikkeld als je niet de directe inkoper van de goederen bent en de bundeling efficiënt kan regelen.
Druk op de winstmarges
Toch kunnen Albert Heijn, Jumbo en andere supermarkten niet onbezorgd achterover leunen, stelt het ING-rapport. Aanvallen van platformspelers kunnen namelijk wel degelijk pijn doen. Platformbedrijven kunnen zich bijvoorbeeld op specifieke categorieën richten. Denk aan luiers en frisdrank.
Als platformbedrijven een deel van de verkopen afsnoepen, leidt dat tot een lagere omzet per vierkante meter op de supermarktvloer. En dat kan franchisenemers bij de supers wel degelijk raken.
Voor leveranciers van supermarkten is het ook gunstig als er meer potentiële afzetkanalen zijn. Platformbedrijven kunnen zorgen voor een sterkere onderhandelingspositie van leveranciers ten opzichte van supermarkten. Kortom: supermarkten moeten wel degelijk waken voor druk op de winstmarges.